mandag 2. juni 2008

Gamle skatter

Noe av det jeg er aller mest glad i å drive med, er å jakte på gamle skatter jeg kan pusse opp og gjøre akkurat slik jeg liker de.

Jeg elsker å tråle brukt markeder, antikkbutikker og jeg er åpent avhengig av finn.no. Eneste "basillen" jeg har vist meg å være motstanddyktig mot er loppmarked-basillen. Jeg har ikke vært på loppemarked på flere år og kjenner jeg blir svett bare av tanken på å dra på et. Det å stå grytidlig i kø, løpe inn og krangle om ting orker jeg ikke. Jeg liker å tusle i fred og ro - glane og glo og finne mine egne skatter.

Tenkte derfor å vise noen av funnene jeg har gjort, og sluttresultatet.
Begynner med noen av stolene. Disse bildene har blitt noen mnd gamle så ikke se for mye på "surroundingsene" stolene står i - det har skjedd mye overalt.
Disse første stolbildene har jeg forøvrig vist på et forum før, så noen har nok sett de tidligere.




Dette er uten tvil favorittstolen min. Elsker at den er så kraftig samtidig som den på en måte er skjør. Stolen var veldig slitt da jeg kjøpte den. Brun med et grusomt barokk-inspirert trekk. Denne er et finn.no funn.

Stolen er pusset med fint sandpapir, malt med heftgrunn, deretter malt to strøk med eggehvit glans 15 for så å få en omgang med brent umbra lasurolje.
Jeg er så fornøyd med stoffet den er trukket med, det er et tykt, tykt kremfarget brokadestoff. Faktisk så tykkvevd (men likevel delikat) at en meter stoff veier en kg... Ble så fornøyd med stoffet at jeg valgte å ta det på neste stol også ennå det var ganske stiv pris for meteren.
Til slutt er stolen kantet med kantebånd i samme stil




Bakfra




Denne stolen er noe alla stolen over bare den er kraftigere, men har dog en mindre markant sittepute og har armlener. Denne stolen er spesiell fordi den er den eneste tingen min kjære arvet etter sin bestemor da hun døde for et år siden.

Stolen var i slitt forfatning da vi fikk den. Vi bestemte etterhvert for pusse den opp slik at den kom til sin rett og den igjen kunne nytes for den vakre stolen den er.

Det mest slitsomme med oppussingen her var å sitte å benne ut alle naglene denne hadde før jeg kunne sette i gang. Jeg måtte også vike fra de opprinnelige planene her, jeg hadde kjøpt inn sølv nagler jeg skulle spikre inn igjen, men dette viste seg å bli en for krevende oppgave. Ingen av naglene ble spesielt rette og jeg hadde sikkert endt opp med å irritere med grønn over det. Måtte til slutt bite i det sure eplet og ty til kantbånd, men ble ganske fornøyd likevel!




Bakfra




Den siste stolen i denne omgangen er også en skikkelig favoritt, nok et finnfunn.
Jeg hadde begynt å få mer og mer sansen for rotting og var på utkikk etter noe med rotting som hadde min stil over seg. Og jammen slo ikke gamle trofaste finn til igjen! Selger hadde seks stoler, jeg kjøpte fem av de da den sjette hadde ødelagt rotting. Jeg skulle bare ha en, men fikk til alt hell solgt de andre videre med gevinst!

Denne stolen er grunnet og deretter spraylakkert antikkhvit før den har fått en runde lasurolje den også.

5 kommentarer:

tinemor sa...

For en flott blogg du har!
Og det lekkre hjemmet!!!! I love.
Jeg har også trekt om gamle sokokkostoler, arvegodt. Og de ble så fine, at jeg fikk blod på tann og vil finne flere slike gamle og sette dem i stand. De blir jo så flotte!

Sabi sa...

Takk, så hyggelig!

Det er utrolig morsomt å sette i stand stoler ja. Mannen mener jeg er så hekta at jeg burde starte min egen lille stol-istandsettings-bedrift.. :)

Unknown sa...

hei, elsker bloggen din. Å stolene er kjempe fine! Lurte bare på hvordan du får stolene trekt om? gjør du det selv, eller er det noen du går til for å gjøre det? omså hva koster det ca.? Hilsen Hilde.

thesoez sa...

visiter le site sacs réplique gucci site Web ici Dolabuy Chrome-Hearts ici Chrome-Hearts Dolabuy

whethe sa...

s8t55c4t45 k4r20w1e29 w9f99y2s90 e0h17p1n44 w4f63l9j61 v7u22x9h54