mandag 9. juni 2008

Peisen i stua

Noe av det jeg første jeg absolutt falt for ved huset vårt var alle peisene. Jeg simpelthen elsker å fyre opp i peisen om vinteren, og i dette huset fikk jeg dekket alle peis behovene mine.
Det er hele tre peiser i huset, en i forbindelse med kjøkkenet og spisestuen, en egen peisestue i underetasjen og en i stuen.

Peisen i spisestuen er ar jeg vist før og peisestuen kommer det eget innlegg om senere, så det blir peisen i stuen jeg viser i dag. Stuepeisen er ikke helt sånn jeg ville hatt den dersom jeg skulle fått satt den opp, men den har likevel flere elementer ved seg jeg liker.

Skulle jeg selv ha valgt peis ville jeg hatt noe alla den Laila i Laila lille rike har, denne synes jeg har en nydelig utforming.





Her er altså peisen, etter mye om og men har dette lille bordet og urnen fått plass ved siden av den. På veggen henger en veggstake.



Jeg er så fornøyd med bordet og urnen, begge er i blytungt smijern og importert fra Frankrike via Krukkegården. Det aller beste med disse var prisen, kjempebillig dersom man har i tankene hva man normalt må ut med for en ekte smijernsurne i den str. Bordet har jeg aldri sett noe lignende til og hadde trolig kjøpt uansett. Stormlyktene på bordet er Lene Bjerre.



Dette er det jeg digger ved peisen vår, hyllene ved siden. Perfekte til vedoppbevaring og litt pynt. Peissettet står normalt ikke der, men glemte å flytte det for bildet.



Nærbilde av den øverste hyllen. Ved med lykter foran.




Dette er vegglykten, kjempesøt og godt brukt (noe man kan se fra den nedsotede kuppelen, uff)

Til selskap dersom det er vær for det tennes det i peisen og alle lysene rundt. Skikkelig koselig for en levende lys-junkie. :)

Fortsatt strålende kveld alle sammen!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oioioi for et flott hus!!!!! Åh så vakkert :)